Visie op zorg

Leerlingenbegeleiding is geen aparte discipline op school, maar maakt integraal deel uit van het schoolsysteem.
Leerlingenbegeleiding of zorg is de gemeenschappelijke noemer voor alle activiteiten die de school organiseert om de leerlingen te begeleiden in hun persoonlijke, sociale en cognitieve ontplooiing.

De leerlingenbegeleiding is gericht op het begeleiden van de leerling in:

  • ‘leerling zijn’: leerproblemen opvangen, leerlingen zelfstandig taken leren aanpakken, leren studeren, aandacht voor schoolloopbaanbegeleiding...
  • ‘jongere zijn’: persoonlijke en socio-emotionele problemen, omgaan met anderen, hulp in crisismomenten...

Het bovenstaande betekent dat zorg verweven zit in het handelen van elke leerkracht. De leerkracht wordt hierin bijgestaan door de cel leerlingenbegeleiding. Dit is een team van vier leerlingenbegeleiders dat de zorg op onze school coördineren. Op een heel laagdrempelige manier kunnen individuele leerlingen bij hen hulp zoeken voor elke zorgvraag (groot of klein). Zij zullen in alle discretie en in afspraak met de leerling (en eventueel ouders) de nodige stappen zetten om de hulpvraag te beantwoorden.

  • Mevr. Marleen Lamote staat voor alle leerlingen van het eerste jaar klaar.
  • De hr.  Robbe Holvoet behartigt de leerlingen van het tweede en derde jaar.
  • Mevr. Janne Goutry begeleidt de leerlingen van het vierde, vijfde en zesde jaar.
  • Mevr. Marijke Lesage vormt het aanspreekpunt in het leerlingensecretariaat.

Werking van de zorg: het zorgcontinuüm

Brede basiszorg

In een preventief zorgbeleid staat goed onderwijs voor alle leerlingen door alle leerkrachten centraal. Dit wil zeggen dat het omgaan met verschillen en differentiëren in deze fase door de leerkrachten zelf gebeurt. De leerkracht doet er toe en zijn of haar aanpak maakt in vele gevallen het verschil. De leerkracht is de spil binnen deze fase. Hij staat het dichtst bij de leerling en zorgt voor het persoonlijk welzijn van elke individuele leerling. Hij observeert het leer- en leefklimaat in de klas en bij uitbreiding het leefklimaat op de school.

Binnen de eerste fase uit het zorgcontinuüm passen we algemene drempelverlagende zorgmaatregelen toe. Alle leerlingen hebben baat bij dergelijke basiszorg. Voor heel wat leerlingen, ook leerlingen met een leer- en/of ontwikkelingsstoornis, is die brede basiszorg toereikend.

Enkele voorbeelden: de leerkracht varieert in werkvormen, geeft een duidelijke en gestructureerde instructie, moedigt leerlingen aan, zorgt voor een veilig klasklimaat…

Verhoogde zorg

De maatregelen uit de fase van de brede basiszorg volstaan soms niet (meer) om aan de onderwijsbehoeften van de leerling tegemoet te komen. Dan is het aangewezen dat we een individueel begeleidingsplan opmaken.

Binnen deze fase krijgt de cel leerlingenbegeleiding een grotere rol. Er wordt steeds gestreefd naar een haalbaar zorgbeleid voor alle betrokkenen. De leerlingenbegeleider in kwestie zal de zorg coördineren en af de verschillende partijen op elkaar afstemmen, hij voorziet de nodige informatie en vangt leerlingen met specifieke problemen en vragen op. De begeleiding wordt aangepast aan de vragen en noden van de leerling. De maatregelen worden steeds in overleg genomen met de leerling, ouder, leerkracht en eventueel het CLB.

Enkele voorbeelden: gebruik maken van voorleessoftware (Kurzweil), ingevulde cursussen ter beschikking stellen, aanbieden van stappenplannen, gebruik van formularia, gebruik maken van de tijdsklas tijdens de examens…

 

Uitbreiding van zorg

Wanneer de huidige begeleiding op school dreigt vast te lopen bekijkt de cel leerlingenbegeleiding welke externe diensten hulp kunnen bieden. Dat kan ondersteuning zijn binnen de verschillende leersteuncentra, maar daarnaast kunnen verschillende organisaties uit de hulpverlening betrokken worden. Het CLB heeft hier een draaischijffunctie. De maatregelen worden steeds in overleg genomen met de leerling, ouder, leerkracht en het CLB.